Digitala körjournaler ger trygghet
Skatteverkets krav på korrekt ifyllda körjournaler blir allt hårdare. därför gav Kusbofixarn AB i uppdrag till RingUp Gävle att montera in elektroniska körjournaler i företagets samtliga bilar. – Det underlättar enormt mycket för oss. Framför allt handlar det om att man vill göra rätt gentemot myndigheterna, säger Erik och Markus Arnemark, som äger och driver Kusbofixarn.
Kusbofixarn AB är ett byggföretag som arbetar med större nybyggnationer, tillbyggnationer, ombyggnationer och monteringar. Det var Eriks och Markus pappa, Gösta Arnemark, som startade företaget i Valbo i slutet av 1980-talet. I dag är man totalt 18 anställda och har Gästrikland som huvudmarknad, men arbetar även i andra delar av Mellansverige.
– I och med att våra bilar rullar väldigt mycket, började vi fundera på administrationen av körjournalerna. Det har varit stort fokus på detta i media och vi har till och med haft möten med Skatteverket för att försäkra oss om att vi gör rätt, berättar Markus Arnemark.
– Reglerna är restriktiva och när Joakim Jönsson på Ring-Up Gävle presenterade sin lösning för oss kändes det klockrent. Man vill ju ha ordning på allting, så att det inte blir några tråkigheter i efterhand. Nu har vi verkligen verktyget för det och vi slipper fylla i körjournalerna på papper. Nu handlar det bara om att trycka på en knapp i bilen vid avresan, fortsätter han.
TelliQ-lösning
Den tekniska lösningen som har monterats i Kusbofixarns bilar kommer från TelliQ. En gps-mottagare i bilen plus en enhet som tar emot och vidarebefordrar informationen är vad som krävs för att kunna spara all nödvändig information elektroniskt.
– Säg att varje person lägger en timme per månad på att fylla i körjournal. Det handlar både om tid och pengar som det här systemet sparar in, säger Joakim Jönsson på RingUp Gävle.
– Självklart spar det här systemet både tid och pengar. För oss som har förmånsbilar är det oerhört smidigt – vi väljer bara ”tjänsteläge” eller ”privatläge” när vi åker iväg. Nu vet man att allt registreras och vi kan i efterhand gå in och se tider och positioneringar för bilen, säger Erik Arnemark.
”Snabbt intjänade”
Kusbofixarn och RingUp Gävle har en lång relation tillsammans.
Jocke och de övriga på RingUp har skött om allt som har med vår telefoni att göra i drygt tio år. Vi känner en väldig trygghet i samarbetet – inte minst i och med att de vet om våra behov i stort sett bättre än vad vi gör själva, säger Markus Arnemark.
- Utöver att ta fram den här lösningen, skötte RingUp Gävle också monteringen av utrustningen. När man, som vi, har skapligt nya bilar vill man inte skruva själv.
– Nu har vi använt våra elektroniska körjournaler sedan i mitten av januari och det har funkat jättebra. Visst är det en liten investering, men med tanke på vad man spar in i både tid och pengar så är de pengarna snabbt intjänade, avslutar bröderna Arnemark.
|
|